4 juli 2019
Geplaatst door Admin

Marc van Rooij

Projectontwikkelaar bij VanWonen en verantwoordelijk voor duurzaamheid en mobiliteit binnen het project Hart van de Waalsprong.

Als bewoner van het Waalfront in Nijmegen en als professional volgt Marc de ontwikkelingen in de Waalsprong op de voet. ‘De Waal was altijd een barrière tussen Nijmegen en de Waalsprong. Door de ingrepen in het kader van Ruimte voor de Rivier waarbij onder andere de nevengeul, de Spiegelwaal, is aangelegd, is de Waal breder geworden maar tevens meer verbindend,’ aldus Marc. ‘Het is echt een stedenbouwkundig element op zich, een aanwinst voor de stad. Het Rivierpark Nijmegen waar de Spiegelwaal onderdeel van is, leent zich voor veel activiteiten. De Nijmeegse nieuwjaarsduik vindt er plaats, Festival Flowlands is er neergestreken en er worden triatlons en roeiwedstrijden gehouden.’

Gedurfde duurzaamheid

De ontwikkelcombinatie heeft met het plan voor Hart van de Waalsprong een statement gemaakt ten aanzien van duurzaamheid en mobiliteit. Op deze unieke stedelijke plek in een landelijke omgeving komt namelijk het eerste energieneutrale stadje. Waarbij zowel de woningen àls het winkelcentrum een EPC van 0 behalen. Marc licht toe: ‘Voor de woningen is het relatief makkelijker om de EPC van 0,4 (huidige eis vanuit het Bouwbesluit) naar 0,0 te krijgen. Maar de eisen voor een winkelcentrum zijn nog niet zo ver. Die EPC ligt op 2,4. Het is dus een veel grotere uitdaging om een winkelcentrum naar het niveau van energieneutraal te krijgen. Maar dat gaan we wel doen!’

Drempelloos autodelen

Ook ten aanzien van mobiliteit gaan de plannen ver. Marc: ‘Uit onderzoek blijkt dat in Nederland maar liefst 8 miljoen auto’s 23 uur per dag stilstaan. Dat is zonde van al dat blik in de openbare ruimte en het kost de eigenaren veel tijd en geld om dat uurtje te bekostigen. Daarom plaatsen we om te beginnen 14 deelauto’s op een aantal plekken in de wijk, in de openbare ruimte en in parkeergarages. De elektrische auto’s komen op plekken te staan waar mensen normaal gesproken hun eigen auto neerzetten. Dat doen we om de drempel naar een deelauto zo veel mogelijk weg te nemen. De deelauto’s worden door zonnepanelen bidirectioneel geladen. Dat betekent dat de stroom niet alleen van de zonnepanelen naar de auto’s gaat maar dat bij gebrek aan energie in de gebouwen energie uit de auto’s kan komen. Beoogd partner WeDriveSolar geeft de gebruiker mobiliteitsgarantie. Dat houdt in dat er altijd een deelauto beschikbaar is. Want als je 1x misgrijpt, kom je misschien nog wel een tweede keer terug maar als er de derde keer geen auto beschikbaar is, koop je zelf een auto.’

Er komt ook een deelfietsensysteem: ‘We gaan net zoveel fietsen plaatsen als auto’s.

Niet onbelangrijk te noemen is dat we los van deelsystemen de voetganger en de fietser sowieso in het plan een belangrijke plek geven. We faciliteren centrale fietsenbergingen op begane grond waarbij je je fiets gemakkelijk en snel kan pakken en terugzetten. Dat stimuleert het gebruik van de fiets.’

Zichtbare duurzaamheid

‘Binnen het samenwerkingsverband wordt niet alleen gekeken naar de cijfers en de techniek maar we willen duurzaamheid zichtbaar maken. Zodat toekomstige bewoners van het gebied daadwerkelijk ervaren en zien dat ze niet in een doorsnee nieuwe woonwijk wonen maar in een toekomstbestendige multifunctionele stadswijk. Zo willen we op een of andere manier laten zien wat bijvoorbeeld de CO2-besparing is. Omdat groen in een stedelijk setting belangrijk is om fijnstof te binden en om hittestress te voorkomen komen er wadi’s en pocketparken in het openbaar gebied. Voor bewoners zal de duurzaamheid vooral zichtbaar zijn in hun energierekening. Een leuke discussie ontstond toen de architect een voorkeur uitsprak om de zonnepanelen niet helemaal tot de rand van het dak te leggen. Onze mening is: laat juist maar zien, dat is zichtbare duurzaamheid die we willen bereiken en ervaren in het eerste energieneutrale stadje!’



Delen: